Mera statistik – men ingen fattar nåt

Var inne och letade på SCB igår kväll. Hittade tabeller om invandring, integration. Det jag ville hitta var antalet invandrade från olika länder och världsdelar. Men i tabellerna jag hittade om detta fanns inga siffror utskrivna, utan man hade trixat ihop matte-tal för varje post. Det stod förklarat att man skulle räkna med täljare och nämnare och resultatet blev typ 70.2, 64.6, 53.3. Gillar inte alls att de försöker krångla till det så förbannat mycket.

Täljaren skulle vara antal personer från respektive land/världsdel. Det fanns fyra olika. Födda inom Sverige. Norden utom Sverige. Inom EU utom Norden och Sverige. 4. Utanför EU.

Täljaren står väl överst tror jag och nämnaren under. Det blir som ett bråktal.

Så täljaren blir väl  X  då.       X

Befolkningsmängd               9 370 000  = 64.0 Men nåt måste vara fel här, för om jag räknar baklänges som man lärde sig i skolan, blir det ju 64 x 9370000=599 miljoner 680 000 Så många är inte invandrarna, det kan inte ens Sverigedemokrater hävda. Men om man antar att statistikbyrån blandat ihop korten och chansar med att byta plats på täljare och nämnare: vad blir det då för resultat på x????

Folkmängden 9370000 har jag uppskattat, det är troligen lite högre. Den förste juli i år var den uppe i 9368000 drygt. Detta är fel. Den var exakt Folkmängd 9 380 437 (31 juli 2010)

Jag bryr mig inte om att ändra i uträkningarna. De är ändå bara tester. Som bevisar att det inte är så man ska räkna. Signifikans är ett ord som kommer upp nu. Det där med siffra punkt siffra. Och hur skriver man och tolkar detta? Letade upp ”statistisk signifikans” och har tydligen helt gått bet igen. Räknas som procent och dessutom finns kalkyler jag inte fattar ett smack av.

Täljare 9370 000 9370000

Nämnare      X         = 64.0                64.0 =146406,25

64 gånger X = 9370 000    Men jag kan ju inte räkna. Jag får inte ihop detta alls. Ska jag behöva läsa om statistikens minimidetaljer nu också.

Sökte på ”vad är statistik”, men hittade ingen förklaring till uttryck som siffra punkt siffra (t ex 70.2)

Kommentera

