Brasklapp

Vill gärna tillägga

den 9 oktober 2010

När jag googlar mitt namn får jag upp inlägg jag gjort i debatter, som skulle kunna missuppfattas, dvs tolkas som främlingsfientlighet och fördomar mot hbtq-personer. Tror att man borde börja tala om främlingsrädsla istället. Fientlighet låter så definitivt som något som inte går att påverka, som fastlåsta positioner. Rädsla (fobi) däremot går att påverka genom information. Fråga sig hur man kan bli kvitt xenofobin. Hur ska man lära folk bli av med denna rädsla för det som är olikt? En sak är att ordna events där etniska svenskar och invandrare får mötas, äta och dricka, och presentera sina kulturer. Sådana gemensamma träffar skulle kunna gå av stapeln ett par gånger om året och återkomma årligen. När det gäller mig själv har jag gått in på statistik och är öppen för varje ny infallsvinkel i ämnet. Angående hbtq så känner jag mig inte längre bunden att följa åsikter från en konservativ kyrklighet. Att arbeta för: försäkringsbolag ska inte kunna diskriminera funktionshindrade, detta angående att pojken Andreas är hörselskadad och mamman därför inte får teckna sjukförsäkring för honom hos Trygg-Hansa.

Kommentera

