Rapport från Kaffesoffan

Här är lite åsikter min man vill dela med sig från sin position i kaffesoffan. Ofta tänker jag att jag ska skriva ner vad han har sagt i min blogg, men jag har svårt att hinna med i svängarna. Den här gången ondgjorde han sig över Göran Perssons sista regeringsperiod som slutade med borgarnas maktövertagande.  Maken är intelligent, skärpt, insatt i samhällshistorien och framför allt minns han hur turerna gick anno dazumal. Det här är angående elpriserna och SJ.

SJ är nu konkurrensutsatt. Ett tåg hade stått stilla, och loket behövde erättas. Bara det att loket ägs av en konkurrent, inte av SJ. Konkurrentens lok var långt borta och svårt att få dit. Medan SJ-loket fanns på längre håll. Konkurrenten: ”Nej, vi tar inte hit nåt SJ-lok.” Sj:”Vi lånar inte ut nåt lok till en konkurrent!”

”Konkurrens är så j-kla braaaa! Konkurrens genererar pengar!!!” så tycker de högerinriktade partierna som moderater och folkpartister. Och sedan 1998-2002 även högerflanken av socialdemokraterna, ledda av Göran Persson. För det var han, sa min man, som bestämde att statliga SJ skulle utlämnas till konkurrensutsatthet!!

Detta var enligt engelskt mönster. Den engelska situationen – totalt kaos i tågtrafiken pga konkurrenter som drog åt olika håll -importerades till Sverige! Konkurrens inom tågtrafiken. Konkurrens inom en firma – blir det verkligen mer pengar av att alla blockerar alla andra? Alldeles tvärtom skulle jag tro. Samarbete, briljanta idéer och effektivitet är det som genererar inkomster. Flera deltagare på banan måste samarbeta, inte motarbeta varandra – då först blir kunderna nöjda och pengarna börjar trilla in.

Här vill jag inskjuta Apotekets situation. Så himla bra ska det bli när vi får flera apotek att välja bland.  Välja? Jag vill inte hålla på och välja! Jag går till apoteket som ligger närmast där jag bor och förutsätter att det apoteket har var jag behöver. Är jag ute på stan, passar jag på att kila in på ett apotek som ändå ligger där jag går förbi och förutsätter samma sak där. Vilken skylt som står över ingången struntar jag blankt i.

Mähäp! Nu är vi konkurrenter, vi på apoteken.

-Hur är det egentligen. Om jag får en medicin utskriven på e-post. Kan jag hämta den på alla apotek inklusive dom som står under Medstop och andra apoteksbolag. -Ja det går bra. E-förskrivningen går till alla apotek. -Inklusive konkurrenterna? -Ja det stämmer. -Bra. Nu vill jag ha den är medicinen som ska finnas på e-receptet. Mitt personnummer: xxx.

Apotekskassörskan tittar i datorn.-Nej idag har vi inte din medicin inne. -Kan du ringa till nåt annat apotek och fråga om dom har? Till x-stad? Ja, fast dom stänger fem. Klockan är fyra. -Jaha då hinner vi in till torget i x-stad innan dom stänger. -Torget, detta gäller apoteket på sjukhuset. -Jaså. Så man måste gå till sjukhuset också. Då hinner jag inte till fem. Speciellt inte i den här halkan. Kan du ringa till apoteket på torget och fråga där i stället. -Egentligen inte. Dom är konkurrenter. -Du jag måste ha medicinen. Annars kan jag bli psykotisk. Maken: -Jag sa ju till dig att du måste tänka tidigare på att plocka ut dina mediciner.Det ringer och susar i huvudet. -Jag har varit så himla trött. Jag har inte pallat. Den apoteksanställda ringer. -Nu ringer jag till torget. Jag gör ett undantag. Dom har reserverat medicin i ditt namn om du hämtar den där före fem. -Ja, tack, det var jättebra. En sten föll från mitt bröst. Nu, R. skyndar vi oss och tar bussen till stan.”

Den här gången slutade det bra. Samma dag eller dagen efter kom rapporter i media om att människor inte fick ut sina mediciner för att de försökt få ut dem på konkurrerande apotek. Det är väldigt bra med konkurrens i allmänhetens ögon, speciellt när personalen säger: -Häh, det gör vi inte. Dom är våra konkurrenter.  -Jaha. Gör ni det inte?” säger jag då. ”Nej, verkligen inte! Skulle vi gynna konkurrenterna.” -Jaha. Då går jag till konkurrenten. Dom kanske gör det.? Om jag säger till dom att apotek A inte ville. Vad tror ni dom gör då?”

Eller så går jag till konkurrenten utan att säga nåt.

I kaffesoffan började maken snacka om elpriser.

Elpriserna sköt i höjden det senaste decenniet. De borgerliga höjde elpriserna så att socialdemokraterna fick eld under vingarna och lovade att elpriserna skulle minska så fort de vann valet 1998. Men vad hände: jo socialdemokraterna under Göran Persson minskade inte elpriserna, de fick inte ligga kvar på samma nivå, utan regeringen Persson höjde dem ännu mer. Det var bra, sa Persson, får då får farbror staten in mer pengar och ju mer pengar staten får in, desto mer kan staten lägga i julklappssäcken och dela ut till folket.  Så höga utgifter som möjligt, så blir det mer pengar i stadskassan och mer julklappar att dela ut.

Skillnaden mellan hur Alliansen och Socialdemokraterna fungerar är att soc. tar in skatter, medan all. gör det via utgifter. Nu tar soc. in utgifter också. Soc. ger bidrag till folk. All. tar ut lägre skatter. Vilket ger högst netto i plånböckerna?

Maken sparkade också till Vänsterpartiet. De hade kunnat fälla regeringen Persson för att denna,

I stället säger V: ”Vi tänker inte fälla en socialdemokratisk arbetarregering!” Detta berättade maken som har bra minne för sådant. Fegt av vänsterpartiet, tänker jag. Har det partiet blivit helt tandlöst? En socialdemokrati som inte för en arbetarpolitik kan knappast kallas för arbetarregering!

Kommentera

