Debatten om blåsta ungdomar

Det skrivs i tidningarna som om de enda gällande unga tjejerna är fashionistas och shopaholics. Kvällspressen publicerar bilder av outfits som Sofi eller Elin eller för den delen Ebba har plockat ihop och låtit fotografera med namn på stylers och modehus. Kommersialismen måste få mer konkurrens med beskrivningar på hur folk har det i verkligheten.

Myt 1:  40-talistgenerationen var så himla många. Dom sätter sig som ett köttberg på alla andra. Myt 2:  68:orna var så himla  aktiva. Efter den generationen har det bara vart politisk okunskap och likgiltighet.

Att döma av folkstatistiken så blev 40-talisterna fler och fler födda varje år. 1952 var födslarna uppe i högsta nivån per år. Sen föddes barn på denna höga nivå varje år. Först 1972 bröts trenden. Alltså 40-talet, antal födslar typ 100   200   300   400   500.. 1952-72, antal födslar typ 500  500  500  500 500  500 Får väl ta och ge dom riktiga siffrorna nån gång.

Så letade just på SCBs hemsida. Hittade inte statistiken. Det är en för otypmlig sajt – man får leta och leta. Kanske är det värmeböljans fel.

När borgarna började vinna val så skylldes det i början på att ungdomen blivit högervriden i uppror mot sina överpolitiska 40-talister (68-or) till föräldrar. Som om inte många 68:or själva röstade borgerligt när det kom fram att dom själva skulle tjäna på det, välbärgade överklassbarn som många av dem var.

Och  nog 17 har det funnits politiska aktivister hela tiden: antikärnkraftsmotstånd, trädkramare på, motståndet mot Kungstorgs- garaget, Haga-aktivisterna som ville bevara en gammal stadsdel, demonstrationer mot högerdiktaturer och rasism, motstånd mot apartheid.

Ann Heberlein befäste vad jag kommit fram till i Ung och blåst? på DN Kultur&Nöje den 26 maj 2011. Ann Charlott Altstadt hade på Aftonbladets kultursida beskrivit folk födda 1980 tills nån gång på 90-talet (jag antar att dom inte räknar med 11-12 åringar födda sist på 90-talet) är minst samhällskritiska  och mest oengagerade generationen. Heberlein framhåller att det i själva verket kanske är ”vi” 60- och 70-talister som är likgiltiga och har slapp inställning till samhällshändelserna och bara tänker på det materiella för dagen. Detta efter att ha läst nåt 100-tal magasin om inredning, trädgård och mat- och vin, som vänder sig till den åldersgrupp hon själv tillhör. Men Heberlein kommenterar att dom unga nu, 80- och 90-talister inte bara modebloggar och egoboostar – dom aktivierar sig också.  Bland annat Heberleins son har demonstrerat mot moskémotståndet på Hisingen. Heberlein känner många unga via sitt jobb som universitetslektor i Lund. Däremot är Altstadts källor modemagasinen StyleBy, Elin Klings modetidning, Sofis Mode och Blondinbellas tidning Egoboost och kommer fram till att ungdomen av idag är ”helt blåst/…/lurad och korkad”, Heberlein: ”okritiska, karriärinriktade konsumister”. Heberlein ser engagemang, kunnighet och kritik hos unga, antingen det gäller Marx, Butler* eller Bibeln: veganer, pacifister, hbt- aktivister. Argumenterar, demonstrerar, ockuperar. Googlade på Butler – den enda vettiga träffen var sexualteoretikern Judith Butler. Men kan man verkligen ställa henne i samma klass som Marx och Jesus? Altstadt Den blåsta generationen Aftonbladet Kultur 21 maj 2011 Elin Grelsons Krönika Aftonbladet 31 maj, Alla 90-talister är inte som Blondinbella. Rodeo, blogg av Hanna Johansson: Den blåsta generationen – Ann Charlott Altstadt och Ann Heberlein När jag läste Altstadts artikel nu, slog det mig hur lite det egentligen stod om den generation som skulle vara ”blåst” utav tjejtidnings- och modebranschen. Allt handlade i stället om hur det kommersiella krafterna skyltar med snygga blonda tjejer som identifikationsikoner i shopaholicbloggar för att locka unga tjejer att köpa deras varor. Rubrikens antydan att en hel generation skulle ha gått på det här speglar naturligtvis inte verkligheten. Fast tillräckligt många ändå för att modebusinessen ska kunna håva hem vinster. Och varför skulle man inte kunna vara engagerad i samhällsfrågor och på samma gång koppla av ibland med att läsa modereportage eller handla kläder man sett i nån fashionistablogg – eller åtminstone liknar dem. Elin Grelson skriver i ovannämnda inlägg att ”medelålders mediamänniskor homestylar, visar upp sina ekologiska varor och fina vinval förväntas vi å ena sidan vara kreativa entrepenörer, å andra sidan vara samhällskritiska och stå på barrikaderna.” Det är genom Isabella Löwengrips Blondinbella-blogg som det blivit inne att kombinera modeintresse med entreprenörsskap. Vilket ter sig som att sladda in på en räkmacka  för en överklasstjej som hon med både pengar, kontakter och entreprenörskunskap man inte får lära sig i skolan. ”Klart företaget är med och sponsrar – vi har ju samarbetat med hennes pappa.” Elin Grelson poängterar att hennes generation inte skapat sig själv: ”  De små, gemensamma drag som alla vi 80-talister och 90-talister möjligen visar upp är konsekvenser”-na av upprepade samhällssvek vad beträffar skola, bostadstillgång mm. Ungdomar har lika stora klassklyftor som övriga generationer och vill detsamma som alla andra: ett tryggt liv där man kan engagera sig i det som stimulerar en. Men det är många som inte har samma förutsättningar som Isabella Löwengrip.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s